Spontanresan till Malmö

Det publicerades ett Mega-event på Kastrup fort, Köpenhamn i Danmark. Jag tvekade och tvivlade länge och väl och beslutade mig till sist att gå på det. Jag bokade en resa till Malmö till min vän LiamVendel som också geocachar och vi bokade gemensamt en resa till Köpenhamn. När allt kommer omkring så är allt som hindrar oss endast en bro. Fredagen den 1 september påbörjades min resa klockan 6 på morgonen. Resan mot malmö gick väldigt bra och jag hamnade till sist  i Göteborg där jag var tvungen att vänta 3 timmar på mitt byte.

WEBCAMCACHEN

Vad gör man 3 timmar i Göteborg? Jo man passar såklart på att norpa en Webcamcache. Jag börjar med att hyra ett förvaringsskåp, hade mycket packning med mig som jag inte orkade släpa på. Sen begav jag mig till en av 3 av Sveriges aktiva Webcamcacher. I Sverige finns det tyvärr bara 3 webcamcacher kvar.

För att ta en Webcam cache behöver man alltså ta kort på sig själv via en webcam. Man går alltså in på en hemsida med en webcam och via hemsidan tar kort på sig själv. Så det gjorde jag denna helg, nästan i alla fall.
Cachen har varit felfri hela veckan ut men när jag kommer in har dem haft fel med sina bildservrar så jag kunde inte ta kort på mig själv. Dock såg jag att andra loggare bara kortat sig själva på platsen, så gjorde det jag med.

Efter att ha besökt webcamcachen så var det att gå tillbaka till Centralstationen och käka lite mat. Tog en sushi samt en smörgår från subway och sen var det bara att bege sig mot bussen mot Malmö.

Malmö

Resan var jobbig men jag sov ändå rätt bra på bussen. Jag var väldigt trött när jag kom fram. Men möttes upp av LiamVendel på Malmö centralstation. Vi åkte sedan hem till honom och hade en hel del Geosnack och  vi passade på att även ta en utflykt till hans egna cacher. Nästan alla var lätt hittade utom hans nano, där jag fick leta länge innan han näst intill pekade på den. Klockan blev mycket till sist och vi gick och la oss.

Mot Köpenhamn

Vid ca 08-tiden gick vi upp käkade frukost och begav oss sedan mot Malmö Centralstation och inväntade tåget mot Köpenhamn. Vi åkte till Kastrup flygplats där vi började med att norpa 2 ALC-steg där. Ena handlade om kända företag och den andra om kända flygbolag.

Påvägen mot Köpenhamn, mitt på Öresundsbron låg även en earthcache, där man skulle ta kort på sig själv med sin GPS-enhet och skriva om hur högt över havet man trodde ön låg på.

Vi passade också på att ta två virtuella cacher. Den ena skulle man stå och posera eller peka mot Statyerna. Vilket jag såklart gjorde. Nu var vi äntligen i Köpenhamn och man passar på att logga så mycket det bara går.

Lillfrille

Innan jag och Liam hinner ta oss ut får vi ett meddelande från Lillfrille. Han hade tydligen kommit helt själv till Köpenhamn och frågade om han fick göra oss sällskap. Självklart sa vi ja till detta och vi 3 möttes upp och gick mot eventet. Vi tog några Letterboxar och traddar på vägen.

Detta var en av några letterboxar som vi tog. Vi tog också några traddar påvägen. En av traddarna vi tog påvägen var
 Mandalay. Här letade vi länge och väl och kunde dessvärre inte hitta den. Men vi blev dock hittade av en riktigt pratglad taxichaffuör som ställde massor av frågor, såklart på Danska. Vi som är ovana med språket förstod inte ens hälften av allt. Så stämmningen blev snabbt stel och konstig. Men han åker tillslut iväg och vi väljer att ge upp denna cachen. Vi hittar den däremot på kvällen påvägen hem. Så det blev ändå en found på den.

MEGA-EVENTET

Till sist kom vi fram till Kastrup fort där Mega-eventet skulle hållas. Vi träffade många riktigt trevliga cachare och pratade länge och vi fick bra och nyttiga tips om hur Project Gc funkar. Eftersom att jag har specialtryckt en tröj med mitt namn, hemsida och även en TB på så rykte folk mig titt som tätt för att logga min TB. Vi lyssnade på Olefant och hans tal för alla deltagare. Inte hade folk rest världen över, utan även personer från HQ kom på besök. Vi lyssnade också på vad vi uppfattade som en kommunpolitiker. Tyvärr minns jag inte namnet, men hans tal var otroligt fint. Nedan följer ett utdrag direkt från mitt minne om hans tal. Temat är desamma, men vissa ord kan vara utbytta eller direkt felaktiga:

Tack för att det kommit så många hit till vårt fina naturreservat Kastrup Fort. Det är så otroligt kul att så många rest så långt för detta event. Jag har tänkt på vad Geocaching faktiskt är för aktivitet för mig. För mig är det ett sätt att hitta ett fantastiskt sätt att leka, leka i verkliga livet i stan och lämna spår. Ett stort problem som jag ser inte bara i Danmark utan i resten av världen är att ju mer digitaliserade vi blir, ju mindre tid spenderar vi i verkliga världen. Jag ser problemet i närtid när mina barn och barns kompisar leker allmer sällan ute och spenderar mer tid med sina ipads. Därför är Geocaching ett utmärkt sätt att kombinera sin skärmtid med att komma ut och leka i verkliga världen.

Det var ungefär vad han sa, vilket jag tycker passar in väldigt bra med vad Geocaching står för.

Jag fick också chansen att få en bild med Signal The Frog som är geocachingens maskot. Riktigt kul!

Här Står jag med 3 personer från HQ. Vänster till höger: Sassy Bandit, Benno och Love. I och med att man tog bilder med dem, delade dem ut egna Travelbugs. Har nu som ett SVÅRT mission tillsammans med LiamVendel att samla alla tb från samtliga av alla på HQ. Det är en tuff utmaning men en rolig en!

På platsen träffade vi även DavidRHel med sin pappa och vi fyra slog ihop oss och började cacha runt om i Köpenhamn, närmare bestämt Amager Strandpark. Vi började på piren där vi inte hade en, inte två utan TRE labbar att hålla reda på samtidigt. Och mellan varven avvek vi kort för en tradd, myst och en wherigo. Denna promenad tog otroligt lång tid och det var riktigt roligt. Vi såg allt från andra cachare till mugglare som pekade på vart cachen låg och mycket mer. Jag tror nog vi bland många andra cachare kan ha väckt nyfikenheten och intresset hos danskarna på plats. Vill rikta ett Stort tack till DavidRHel, LiamVendel och Lillfrille för denna helg och för det goda sällskapet! Tycker ändå att vi hade riktigt kul ihop. Lillfrille har till och med inspirerat mig med sin Letterbox-bok. Jag kommer alltså införskaffa en egen bok och en stämpeldyna för att börja stämpla mina Letterboxar. Tack för att du inspirerat mig LillFrille!

Klockan blev till sist väldigt mycket och DavidRHel var tvungen att gå. Jag, Liam och LillFrille gick tillbaka mot kastrup flygplats där vi åt lite mat innan vi skildes åt. Liam och jag tog tåget tillbaka. Vi umgicks lite hemma hos honom och jag loggade alla mina founds på hans dator. Sen blev klockan 00.15 och det var dags att åka. Blev en lång resa hem. 01.30 klev jag på bussen hem och där slutar denna helgs äventyr. Var en otroligt rolig upplevelse att få komma utomlands och geocacha. Det blir garanterat fler resor utomlands.

Av Cobzer

Glad och alltid ett leende är jag ofta ute på skattjakt, geocaching. Letar burkar i ur och skur och delar gärna med mig av mina erfarenheter.